Divljac koju lovimo,cesto ima simbolicko-mitolosko-versko.. znacenje u tradiciji svih naroda,cak mnogo je vise prisutna od uobicajnog misljenja.
Jelen je kod antickih naroda simbol koji u sebi ujedinjuje smrt i ponovno rađanje, uskrsnuće i besmrtnost, zbog verovanja da jelenu svake godine otpadaju rogovi, da bi iduće godine izrasli veći, snažniji i lepši . Jelen je bio sveta životinja efeske Artemide, kao i u Maloj Aziji pre 2 - 3000 g, p. n. e. Na Artemidin kult ukazuje i običaj pravljenja kolača u obliku jelena za Novu godinu, koji se i danas praktikuje u Alzasu. Iste takve kolače pravili su i Atinjani i žrtvovali ih Artemidi.U oba slučaja kolači su zamena stvarnog žrtvovanja jelena, koji se nekada prinosio. To se odrazilo i u Evropi, pa je jelen i danas božanska životinja obdarena magijskom snagom i legendama, a mnogobrojni narodni običaji kao maskiranje u jelena, poznati su kod gotovo svih evropskih naroda.
Kult, maskiranja u jelena je bilo poznato stanovnicima naše zemlje pre prodiranja Kelta u naše krajeve, u vreme kad su formirana naselja u Vinči, Potpornji, Vučedolu i istočnijim područjima naseljenim Tračanima. Kod Kelta je jelen životinja koja donosi plodnost, bogatstvo, ali i smrt. Jelen odvodi duše umrlih na drugi svet, tamo gde vlada bog Cernunos (i sam sa rogovima) koji se isto kao i vegetacija obnavljaju svake godine.
Kod nas. S. Trojanović beleži jedan običaj kod Srba i Vlaha u Banatu,koji se praktikuje na Badnjak i Mali Božić. Tada se "mlađarija ubunda da im se lice ne vidi", a na motki nose specijalnu masku-klocalicu i s njom "idu od kuće do kuće, poigravaju i zabave radi poklanja im se voća, novca, jaja i šta se može ". Klocalica se pravi od drveta i ima oblik konjske glave," ali joj na čelo pridenu dve grane, koje izgledaju kao jelenski rogovi sa parošcima ".Ispod donje vilice privezuje se zvonce, a rogovi se ukrašavaju šarenim trakama od hartije. Klocalicu prati jedan mladić koji svira u frulu ili zviždi, a "Srbi i pjevaju ne samo pobožne, nego i lake beznačajne svetovne pesmice".Trojanović je pravilno uočio da je klocalica morala imati prvobitno oblik jelena, što pokazuje i etimologija reči šerbulj (od latinskog cervus), kako ovu klocalicu i danas zovu Srbi i Vlasi u Banatu. V. Karadžić spominje klocalicu i u Požarevackom kraju i upoređuje je sa sličnim običajem u Dubrovniku. Čajkanović je pravilno objasnio Badnje veče koje je "pre svega praznik mrtvih-zadušnice: kada se priređuje gozba dušama pokojnika i daje im se prilika da se podsećaju na običaje o daćama i zadušnicama".Uopste Mali Božić, Mesojeđe i Nova godina, kad se još vrši običaj sa klocalicom ili maskiranje u jelena, takođe su praznici mrtvih.
Zanimljiv je i običaj poznat iz jablaničkog kraja.Svake godine 12. jula narod odlazi na Petrovu goru, gde se održava neka vrsta velikog sabora. Tom prilikom se na jednom proplanku, gde stoji kameni žrtvenik, prinosi žrtva (obično ovca). Nekad je na proplanku gde se danas prinosi žrtva svake godine dolazio veliki jelen sa zlatnim rogovima da uzme žrtve koje mu je narod ostavljao. Jedne godine ljudi su zaboravili da mu donesu žrtve (darove), i tada je on naredio da umesto njih njega samog žrtvuju. Za uspomenu na taj događaj kad je prolivena krv jelena sa zlatnim rogovima i danas svake godine krv jednog brava okićenog cvećem, koji se zakolje i prska kameni žrtvenik.
Hrišćanstvo nije unelo gotovo nikakvih znatnih promena u stari kult, cak je maskiranje vršeno u crkvi ili na groblju, obično na Novu godinu. U Chronica Boemorum (XI / XII vek) spominju se maskirane gomile koje jure po groblju, ciče i zbijaju šale,a u Tirolu, Bavarskoj, Salczburgu i Švajcarskoj slične se maskarade održavaju i danas. Tako jelen u hrišćanskoj simbolici označava vernike odane Hristu, pune ljubavi, praštanja, čiste i pobožne. Hrist je "jelen među jelenima", "vernik među vernicima",cime se vernici identifikuju sa svojim božanstvom. Jelen simbolise samog pokojnika i tim oblikom se identifikuje sa božanstvom u čije mu carstvo otvara put smrti.
Naš narod je i u XIV veku verovao u jedno božanstvo u obliku jelena koje gospodari dušama umrlih,pa je razumljivo što i klocalica ima oblik jelena, pošto je jelen u specijalnom odnosu sa dušama umrlih, koje i same mogu imati oblik jelena. Značajno je da klocalica na Badnjak, koja je u stvari gozba priređena dušama pokojnih predaka , ide od kuće do kuće i prima jaja i voće, upravo ono što se daje pokojnicima i na daćama. Maskirana gomila predstavlja same duše predaka koje dolaze na Badnjak da se ogreju i prime žrtve, a klocalica označava jelena, vrhovno božanstvo mrtvih, koji ima ovde ulogu psychopompos-a.Okolnost da klocalica ide posle zalaska sunca i da se gotovo svi običaji u vezi sa maskiranjem vrše noću , jasno potvrđuje mističan karakter ovog našeg narodnih običaja po kojem su smrt i uskrsnuće nedeljiva celina.
Iz ovog, predhodnog, teksta se može samo naučiti.
Nenad je kao i svaki put, na odličan način, pokazao simboličnost jedne vrste divljači (jelena) u našoj i drugoj mitologiji.
Iz starih priča koje itekako imaju veze sa mitologijom, simbolikom i našom prošlošću može se izvući mnogo štošta što bi nas uputilo na prošla vremena i simbiliku neke divljačii nekih naroda.
Mene je posebno interesovalo vezivanje određene divljači sa određenom nacijom, u simboličkom smislu.
Po starim izvorima, medveda vezuju za Ruse i ruski narod, Njemce za Lava dok za nas Srbe se najčešće vezuje i pominje -vuk!
Neuhvatljiva, brza , pametna nevjerovatno snalažljiva i osuđena na opstanak, to su vučje osobine koje bi mnogi željeli da imaju.
Vuk u čoporu je strahovit. Srbin koji se "složi" je nepobjediv!
Zato su naši vjekovni neprijatelji znali da kažu "Ne daj Bože da se Srbi slože!"
Vuk je kao sjenka i potpuno neočekivan na mnogim mjestima. Tih i nečujan ali zna da bude i hrabar i strahovit protivnik ili nenadmašan lovac.
Eto...
Svi narodi, primaju i usvajaju mnoge norme drugih, čak i ne znajući koliko im se poreklo gubi u tami vremena,Tako i mi čuvamo svoja prastara verovanja, cenimo ih i branimo.
Duško,lepo je kada čovek ugrabi vremena i za ovakve teme,pa ću u to ime dodati još po nešto za vuka.
Svakoga jutra se budimo u novom svetu,pa teško da imamo vremena za sadašnjost, a kamo li za prošlost.ipak ponekad je dobro videti kako su naši staripa prenosim:
Vuk je starosrbski, predhrišćanski, plemenski totem, koji je postao Dabog, a potom i ... Vuk kod nas igra veliku pozitivnu ulogu, koju čak ni religiski misionari uz vekove truda, nisu uspeli u potpunosti da izbrišu. Vuk je sveta životinja kod Srba i prema njemu se gaji mistično poštovanje.
Po V. Čajkanoviću (Stara srpska religija i mitologija, SKZ, 1994.):
"Između vuka i našega naroda postoje izvesne veze; naš narod i to ne u figurativnom govoru, nego u verovanjima i religijskoj praksi identifikuje se sa vukom. Kad se rodi muško dete za koje se sumnja da je izloženo urocima, iziđe babica na vrata pa objavi: "Rodi vučica vuka celome svetu na znanje, a vučiću na zdravlje!"
"Srbin se često naziva vukom, npr. u poslovici, prema Vuku Karadžiću, narodna imena sa motivom vuka davana su kod srba veoma često ali ne zbog poštovanja nego zbog magijskog kulta gdje se vjerovalo da će se davanjem 'vučjeg'imena djetetu prenjeti i njegova snaga izdržljivost i ostale sposobnosti.
"U jednom srednjovekovnom dokumentu, u kome se razni narodi upoređuju sa pojedinim životinjama, za Srbina se kaže da je vuk (C. Jireček; Staat und Gesellschaft im mittelaterlichen Serbien, Wien, 1914, 3,117). U jednoj bosanskoj uspavanci kaže se: "Nini, sine, vuče i bauče, vučica te u gori rodila" (Petranović, Pjesme).
"Srpski epski junaci rado nose kape od vučje ili medveđe kože (Filipović, Kosovski božuri), ili ćurak od njihove kože; o Božiću, uz mesojeđe, o svadbi prerušavaju se ljudi u vukove (povorke "vučara") . Epski junaci često imaju na mišici sliku "vučje šape" Za verovanje da vuk neće na čoveka iz svoga plemena uporedi "Vuk na vuka (=Srbina) ni u gori neće".
"U Srba je, pak, rasrostranjeno i opštepoznato verovanje da vučji pastir, koji predvodi vukove, hramlje na jednu nogu. Ovome vuku, najvećem od svih vukova, prinose se žrtve, a u zimskoj sezoni proslavljaju se njegovi praznici, zvani Mratinci. O svemu tome vidi "Sveti Sava i vuci" i "De feriis quibusdam in prisca Serborum religione ferinis". Vučji pastir je dobro poznat i među Bugarima (Kuculan) i drugim slovenskim narodima(Vlči pastyr...) Ovaj vuk u staroj religiji Srba nije bio niko drugi do najviši bog donjeg sveta.Postupno, tokom dužeg vremenskog perioda je dospeo do ljudskog oblika, pa je poštovan pod imenom Dabog. I za njega je bilo karakteristično da hramlje na jednu nogu."
"Pričali su mi da se dešavalo da vuk dođe u tor i prenoći usred stoke, pa izjutra ode ne učinivši nikakve štete. U takvim slučajevima obično kažu "zakamenio mu usta Sveti Sava". Ako neko noću nabasa na nečastivoga, neka odmah reče: "Izeo te vuk!" pa će ga odmah đavo ostaviti.
I pored ogromne štete koju čini vuk, on ipak uživa kod našeg naroda izvesne simpatije. Naročito je omiljen kod hajduka. Susret sa njim donosi im uvek sreću. Bilo je hajduka koji nikad u životu nisu hteli ubiti vuka. Vuk se naziva: kurjak, zvijerac, nepomenik, divina. Veruje se da bi se čovek mogao spasti od vuka ako ga pobratimi: "Pobratime, ukloni mi se s puta!"
Na Kosovu o Badnjoj večeri iznosi se pred kuću postavljena sofra, na kojoj se nalaze sva badnjidanska jela, i onda se na večeru pozivaju "vuci, mečke, lisice, zajci, tvorovi, psi", sa svečanim pozivom "Dođite na večeru, sve smo naredili što treba da jedete". Tako je kod našeg naroda postojalo uverenje da on prema vuku ima izvesne obaveze i da vuku pripadaju žrtve,pa se na Kosovu polju na Badnje veče žrtvuje buku, veliki kolač: domaćin iziđe na kućna vrata, mane tri puta kolačem, i pozove vuka na večeru. U Bosni iznosi se, takođe o Badnjem danu, "vuku večera", sastavljena od svih jela koja se na trpezi nalaze, a vuk se svečano poziva na večeru.
Otkuda se vuku prinosi žrtva? U suprotnosti sa neprijateljskim ponašanjem vuka prema svakome i svačemu, primitivan čovek ima prema njemu držanje koje je puno obzira i koje iznenađuje. Kada su se, u jednom našem kraju, pojavili vuci u velikoj množini, vlasti su dale seljacima otrov, ali ovi nisu hteli da ga protivu vukova upotrebe; u Bugarskoj, jako su se bili namnožili vuci, ali seljaci ne samo da ih nisu progonili, nego su im čak davali hrane! Kada se vuk ubije, onda se sa njim vrši izmirenje... Prema verovanju našeg naroda, vuk, po Božjem naređenju, ima pravo na ono što zakolje; prema jednoj legendi iz Prizrena, čak je niko manji nego sveti Sava blagoslovio vukove da "vazda u plenu izbiraju najbolje ovce".
"Isti slučaj imamo i kod drugih evropskih naroda, naročito kod Germana, pa onda u severnoj Italiji i Pšaniji i pre svega, kod Kelta. U obzir dolaze različite životinje, i divlje i domaće: vuk, medved, jarac, svinja, pas i dr.." "I stari Gali zamišljali su boga donjeg sveta u vučjem ili psećem obliku: ogromno čudovište koje je u skulpturi predstavljeno kako proždire leševe mrtvih ljudi."
"Da se živ Srbin može pretvoriti u vuka, to je verovanje koje je u punoj svežini do današnjeg dana sačuvano, ono je uostalom, dokumentovano vrlo odavno: Herodot, poznati grčki istoričar iz petoga veka pre Hrista, konstatovao ga je kod Nerava (Nervi), koji su bili slovensko pleme u današnjoj Rusiji. Mnogo je, međutim, važnije verovanje da se mrtav Srbin može ili čak i mora pretvoriti u vuka, a sama reč "vukodlak, je sinonim reči "vampir" (možda i jedine srpske reči koja je opšteprihvaćena u svetu). Naime u krajevima u kojima je Vuk Vrčević skupljao svoju građu (Boka, Crna Gora, Hercegovina) vampir se prosto naziva vukom."
V. Čajkanović: O vrhovnom bogu u staroj srpskoj religiji, SKZ,1994.) :
"Na izvesnu protvurečenost naići ćemo, međutim, ako uporedimo našeg Daboga sa ruskim i možda opšteslovenskim bogom istoga imena. Kod nas je Dabog, kao što smi videli, htonično božanstvo, kod Rusa i Zapadnih Slovena, međutim, za njega kažu da je solarno božanstvo, sin Svarogov." "Dabogu je pomogla ta okolnost što je on bio nacionalni Bog, rodonačelnik celoga naroda i kao takav, njegov najveći prijatelj i pomagač... ne manje i zato što je on bio najveći bog mrtvih; da se bog mrtvih razvije u najvećeg boga, to je doista čest slučaj u religijama."Dabog je bio sve do kraja paganizma naš najveći Bog, summus deus.... a nije slučajno što su verovatno njega zamenili sveci najvećeg ranga. Sveti Ilija Gromovnik je oblik srpskog gromovnika Peruna.a svi srpski paganski bogovi su dobili hrišćanska imena osim Svetog Vida i Svetog Badnja. Tako je vremenom sveti Sava obrnuto poistovećen sa Bogom vukova,
Nenade svaka čast na objašnjenjima!!
..no ako smem i ja malo da dopunim..Zootelogija koja je sastavni dio gotovo svake drevne civilizacije. Gotovo uvek su glavna mesta "božanstava" davana životinjama koje su kod naroda budile straho poštovanje npr. medved, vuk, orao, pas, kit, ajkula..itd..u drugom redu su životinje koje su svojom pojavom i ponašanjem izazivale nelagodu kod ljudi npr. gavran, lisica, sova, itd...normalno sve u zavisnosti od regiona do regiona. Kod nas su svakako bitne životinje po tom pitanju Medved, Vuk, Jelen, Gavran, Sova, Lisica, Vidra i Zec, a od domaćih Volovi, Konji, Psi .. nisam da budem iskren radostan što su se napravili kompromisi oko toga da se zadrže stara sujeverja, a kroz živu veru Hrišćanstva ( ali je to moje mišljenje na koje ima svako pravo, pa i ja), jer je po meni to sujeverje ostavilo ipak jednu duhovnu sputanost kod našeg naroda..no to je neka druga priča!! ...po meni bolje i to nego Milan tarot i kojekakvi ludaci i manipulatori sa zvedama, šoljama, pasuljem, koskama..itd...
MOLITVA ZA LOV
Jesam.
I moja puška i moj pas.
Lovac sam,
al' pravičan.
Kao što Plakida bejaše, čuvši glas
Gospodnji Isusa Hrista,
i posta Evstatije.
Čuvaj me Gospode bože iskušenja
i u pravdi održi me,
da se po zapovedima tvojim vladam
i podari mi plen koji mi i uistinu pripada.
Poštujući tebe, poštujem i tvoje darove,
što njeno veličanstvo priroda ima,
a zavet Gospodu, da ne skrnavim delo
Božjih ruku, dajem i molim
za pušku i mog psa.
Amin.
Hvala drugari,ja sam ovde samo preneo - neka opšteprihvaćena tumačenja nasleđa,o kojima se može zauzeti lični stav,kao što je to na trenutak učinio Zoran...i verujte očekivao sam da neko to spomeneB). Zalaženje u tumačenja i tradiciju-povezano sa temom svakako izaziva određene kontraveze,što je po meni dobro i može nas odvesti do šireg shvatanja ovih naših lepih nasleđa.... Nadam se da mi Zemo neće zameriti pominjanja oprečnih stavova, koji su u krajnjoj liniji česti pri tumačenju ovog oblika nasleđa. Naime, neka veza našeg paganstva je prihvaćanjem hrišćanstva,našem narodu dala ovu sadašnju specifičnost, kojom se dičimo, ljubomorno je čuvamo i negujemo. Naši preci su uspeli da sačuvaju delove verovanja i stare tradicije, a crkva bila toliko mudra da udovolji i narodu .....Mada priznajem-nemam stav o vezi sa duhovnom sputanošću, ali možda je najvažnije ovde, da je sve to deo naše istorije.
Nešo svakako da sam rad da razmenjujem mišljenja na svaku temu, pa i na ovu, a time mogu samo sebe obagatiti mišljenjem sagovornika..e zato te jako poštujem i cenim kao kolegu B)!!..no aj jope malo... od samog postanka (ako gledamo verski) čovek je težio da razjasni nastanak i nestanak živog bića. Svakako da sazrevanjem vrste, pa i uticajem sredine u kojoj čovek živi taj duhovni momenat biva potrebniji ili nepotrebniji čoveku!! Dok je čovek lovac imao sa divljači da kažem simbiozu koja je značila njegov direktni opstanak vezan uz istu, on je svakako došao do jedne spoznaje da je nešto više od njega, jer ga nešto (u ovom slučaju divljač) drži u opstanku, a s tim se stvara i kult obožavanja i ona mala i zloćudna stvar sujeverje, što za krajnji ishod ima stvaranje tih nazovimo ih primitivnih religija. Vremenom i razvojem društva, pa i celoukupnim (vernici bi rekli) Božjim planom dolazimo do današnjeg vremena, gde se ljudska rasa izdigla iznad svake zemaljske sile (barem tako misle neki), a u isto vreme izgubila je onu tanku sponu koja je neophodna Duhu svakog čoveka, a to je da je nešto višlje od nas!! Po meni svaka radnja ili posao koji nema zahvalnosti prema nekome je nedorečen...nadam se da me razumete !!?? Taj koren zahvalnosti prema divljači koju odstrelimo ili koju gledamo u šumi, ataru, itd..svako od nas ima u sebi, samo ako smo svesni da nam je ta divljač DAR!!.. e sad dali neko misli da je dar od Boga, prirode, kosmosa, itd,itd..je po meni manje važno, ali je najgore da mislimo da smo mi iznad nje i da imamo sva prava nad njom!!.. zato poštujem svoje stare, poštujem divljač i prirodu i obožavam Boga koji mi sve podari svojom milošću!!..eto možda sam malo ali ja recimo ovako razmišljam!!
MOLITVA ZA LOV
Jesam.
I moja puška i moj pas.
Lovac sam,
al' pravičan.
Kao što Plakida bejaše, čuvši glas
Gospodnji Isusa Hrista,
i posta Evstatije.
Čuvaj me Gospode bože iskušenja
i u pravdi održi me,
da se po zapovedima tvojim vladam
i podari mi plen koji mi i uistinu pripada.
Poštujući tebe, poštujem i tvoje darove,
što njeno veličanstvo priroda ima,
a zavet Gospodu, da ne skrnavim delo
Božjih ruku, dajem i molim
za pušku i mog psa.
Amin.
Postojim milošću Božjom, i čitam ono što dobri ljudi ovdje pišu. Čuvajući prirodu čuvamo i Boga u sebi.
Nenade i Zorane uljepšali ste mi veče!
.............
duskov kaže:
Postojim milošću Božjom, i čitam ono što dobri ljudi ovdje pišu. Čuvajući prirodu čuvamo i Boga u sebi.
Upravo tako kolega duskovB)!!..kada se stvoreno odrekne Stvoritelja ono gubi smisao i samopoštovanje, a nažalost tome smo svedoci svakog dana!!
MOLITVA ZA LOV
Jesam.
I moja puška i moj pas.
Lovac sam,
al' pravičan.
Kao što Plakida bejaše, čuvši glas
Gospodnji Isusa Hrista,
i posta Evstatije.
Čuvaj me Gospode bože iskušenja
i u pravdi održi me,
da se po zapovedima tvojim vladam
i podari mi plen koji mi i uistinu pripada.
Poštujući tebe, poštujem i tvoje darove,
što njeno veličanstvo priroda ima,
a zavet Gospodu, da ne skrnavim delo
Božjih ruku, dajem i molim
za pušku i mog psa.
Amin.
Postovani lovci da Vas podsetim da je hriscanstvo preuzelo staroegipatsku molitvu koja na kraju pominje njihovo bozanstvo (Amon Ra) i od njega je nastala rec amen, amin... Toliko o hriscanstvu!
Kolega Temudjin rekao bi da ste malo pobrkali lončiće, jer koliko je meni poznato reč Amin ili izvorno Amen, u staro Armejskom ili današnjem Jevrejskom jeziku znači doslovno NEKA BUDE i izgovara se na kraju važne izjave!! Za ovo što ste napisali bi molio neke dokaze, pa da i ja postavim moje, da ljudi nebi bili u nedoumici !!
MOLITVA ZA LOV
Jesam.
I moja puška i moj pas.
Lovac sam,
al' pravičan.
Kao što Plakida bejaše, čuvši glas
Gospodnji Isusa Hrista,
i posta Evstatije.
Čuvaj me Gospode bože iskušenja
i u pravdi održi me,
da se po zapovedima tvojim vladam
i podari mi plen koji mi i uistinu pripada.
Poštujući tebe, poštujem i tvoje darove,
što njeno veličanstvo priroda ima,
a zavet Gospodu, da ne skrnavim delo
Božjih ruku, dajem i molim
za pušku i mog psa.
Amin.
A kakve veze sve to ima sa mitologijom i simbolikom, kada je divljač u pitanju? Nisam razumeo zašto je Temudjin komentarisao reč 'AMIN', ali 'ajd sad...
Sama pomisao da jedan (i u to doba možda i jedini ) narod koji je imao i ima i danas tvrdo monoteističko verovanje,a takav je Izraelski narod, uzme termine iz za njih prljave i paganske zooteističke egiipatske religijie je jako apsurdna, a kamoli da se ulazi u detalje!!
MOLITVA ZA LOV
Jesam.
I moja puška i moj pas.
Lovac sam,
al' pravičan.
Kao što Plakida bejaše, čuvši glas
Gospodnji Isusa Hrista,
i posta Evstatije.
Čuvaj me Gospode bože iskušenja
i u pravdi održi me,
da se po zapovedima tvojim vladam
i podari mi plen koji mi i uistinu pripada.
Poštujući tebe, poštujem i tvoje darove,
što njeno veličanstvo priroda ima,
a zavet Gospodu, da ne skrnavim delo
Božjih ruku, dajem i molim
za pušku i mog psa.
Amin.
Milane imas temu izbor prve puske za pocetnike mada tesko da ce neko nesto smisliti protiv Z6 e sad taj Lupo ne znam.
MilanO Offline
· 15.10.2024. 05:38
Pozdrav ljudi, hvala za prijem, imao bih par pitanja sa obzirom da sam tek dobio sve potrebne dozvole za lov, a ranije nisam lovio, zanima me šta mislite ovoj kombinaciji. Benelli Lupo i Swarovski Z6
tomo vrbas Offline
· 01.01.2024. 19:30
Сретна Нова година колеге ловци да сте ми живи и здрави, и да вас ловачка срећа и око и даље служе! 🍻
Planinko011 Offline
· 01.01.2024. 17:21
Drage kolege želim vam zdravlja, lične i lovačke srece u 2024toj. (I da nam se ružne stvari ne ponavljaju).
slavaplana Offline
· 15.12.2023. 13:46
Niko ništa ne piše na forumu.LSS radi punom parom.Ima podršku lovaca.Jedni isti 30 god sede po U.O.i udruženjima.Nisu oni krivi mi smo što to trpimo.
Hunter_lovac Offline
· 12.12.2023. 23:19
Planirao sam da polozim za dozvolu za pusku ali ja nosim naočare pa me zanima da li ja mogu da prodjem lekarski pregled pozdrav
Stevo Kuzmanovic Offline
· 14.02.2023. 09:13
Drug i ja bi se učlanili u neko lovačko društvo u Banatu, da li neko zna gde se primaju članovi sa strane?
Stevo Kuzmanovic Offline
· 14.02.2023. 09:10
Pozdrav svima..
Anita Randjelovic Offline
· 11.02.2023. 15:09
Da li neko zna proceduru zamene cevi kod karabina?